Cassis to po francusku porzeczka, ale nie o porzeczkach będzie ta opowieść. Jest to bowiem nazwa niewielkiej miejscowości nad Morzem Śródziemnym. Położona 22 km na wschód od Marsylii i około 35 km od Aix-en-Provence, nazywana jest małym Saint-Tropez. Tylko na szczęście nie jest aż tak popularna. Na co dzień mieszka w niej niecałe 8000 osób.

Do Cassis z Aix-en-Provence wyruszyłyśmy jedynym, porannym autobusem. Oprócz nas zabrało się tylko kilkoro turystów. Trasa nie była długa, za to bardzo urokliwa, bo z pięknymi widokami na góry. Kiedy dotarłyśmy na miejsce, uderzyły nas puste uliczki, cisza i spokój. Zaczęłam się nawet martwić, bo co prawda w przewodniku poświęcono Cassis zaledwie pół strony, ale miało to być rybackie miasteczko (nomen omen znowu taki opis jak w przypadku Albufeiry) i chciałabym choć jednego rybaka zobaczyć.

Kierując się do centrum okazało się, że nie jest to miejsce zbyt wyludnione. Wręcz przeciwnie, widać, że przygotowane jest na turystów. Liczne sklepiki, kawiarnie, restauracje, a także firmy oferujące rejsy po licznych zatokach.

Najbardziej widoczną atrakcją tego miejsca jest Chateau de Cassis. Zamek, w którym już od 300 euro można wynająć pokój, był jednak poza naszym zasięgiem. Jak przeglądam stronę www, to zazdroszczę prywatnym właścicielom. I tego luksusu i widoków.

PortowoChateauZamek

Ponieważ czasu nie było dużo, od razu ruszyłyśmy w stronę portu i plaży. Takich widoków się nie spodziewałyśmy. Rybackie łodzie i jachty oraz kolorowe kamieniczki tworzyły całość tak idealną, jak na obrazach francuskich impresjonistów.

Kamieniczki w porciePortDSC_3131

Zjedzone w porcie moules i sałatka nicejska, nasyciły nas na tyle dobrze, że mogłyśmy ruszyć wzdłuż wybrzeża i poszukać kolejnych atrakcji. Plaże w okolicach portu są kamieniste, ale ich wygląd na tle lazurowego morza i wapiennych skał, zapiera dech w piersiach.

Francja 139Taka plażaW drodze do Port MiouWidoki z plażyPlaża nudystówKolory plażyWidoki na plaży

Po drodze mijałyśmy położone wśród zieleni domy i na chwilę zamarzyłam o spędzeniu emerytury w Cassis. Przypuszczam jednak, że bez sporego zapasu gotówki nie mam o czym marzyć.

DSC_3185DSC_3184A gdyby tak zamieszkać w CassisDSC_3144

Szłyśmy około 30 minut, aż zobaczyłyśmy tabliczkę z napisem Calanque de Port-Miou. Z przewodnika wyczytałyśmy, że calanques to urokliwe zatoczki między Marsylią a Cassis, więc uznałyśmy, że jesteśmy blisko oczekiwanej przez nas atrakcji. I faktycznie tak było. Nazwa Port-Miou wzięła się z łacińskiego portus melior: najlepszy port. Jest to najgłębsza i najbardziej zaciszna zatoczka między Cassis and Marsylią.

CalanqueCassis (2)Port MiouWidok z CassisNiedaleko Port Miou

Po zdobyciu szczytu w japonkach (sic!), trzeba było ruszyć w dół na autobus. Wszystkim, którzy wybiorą się do Cassis polecam wyposażyć się w ręcznik na plażę, a chętnym do wspinaczki w odpowiednie buty i wodę (bo na górze nie znajdziecie żadnego sklepu). W okresie od 1.06-30.09 wejście na teren parku krajobrazowego może być ograniczone ze względu na zagrożenie pożarami, warto więc sprawdzać bieżące komunikaty.

Droga powrotna.jpg

Strome zejście do portu

Na zakończenie polecam pyszne lody sprzedawane w kawiarni przy głównej ulicy. Poznacie ją po baaardzo długiej kolejce. Smacznej wycieczki!

Lody w Cassis

Ps. Gdybyście tak jak my wracali autobusem do Aix-en-Provence, warto przyjść na przystanek 20 minut wcześniej. W naszym przypadku liczba pasażerów przekroczyła dopuszczalne normy i nie wszystkim udało się wsiąść, a był to jedyny i ostatni autobus powrotny. W tym wypadku moje doświadczenia z licznych podróży koleją po Polsce, pomogły dostać się na pokład:).

3 uwagi do wpisu “„Kto widział Paryż, a nie widział Cassis, ten nic nie widział”. Frédéric Mistral